System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ślemień

Po nowelizacji ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 lipca 2013 r. na ternie gminy Ślemień obowiązuje nowy system gospodarki odpadami komunalnymi.

Gmina zobowiązana jest do zapewnienia odbioru odpadów komunalnych od właścicieli wszystkich nieruchomości w zamian za uiszczaną przez nich opłatę określoną w deklaracji składanej do Urzędu Gminy.

Na czym polega nowy system?

1. Gmina zobowiązana jest do zorganizowania przetargu na odbiór odpadów komunalnych. Po rozstrzygnięciu przetargu Gmina podpisuje umowę z przedsiębiorcą.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są złożyć do Urzędu gminy w Ślemieniu deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wyróżnia się 3 rodzaje nieruchomości:

– nieruchomości zamieszkałe – nieruchomości zamieszkiwane w sposób ciągły, w systemie całorocznym,

– nieruchomości niezamieszkałe – są to nieruchomości związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, szkoły, przedszkola, hotele, restauracje itp.,

– domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjne wykorzystane jedynie przez część roku.

3. Opłaty za odbiór odpadów komunalnych są zróżnicowane ze względu na charakter nieruchomości:

– nieruchomość zamieszkała: opłata wyliczona jako iloczyn liczby osób zamieszkujących nieruchomość pomnożoną przez miesięczną stawkę opłaty 32,00 zł. Od 2020 roku obowiązuje ulga za kompostownik w wysokości 1,00 zł za osobę miesięcznie (w celu skorzystania z ulgi należy złożyć korektę deklaracji)

– nieruchomość niezamieszkała: opłata wyliczona na podstawie zadeklarowanych średniomiesięcznych ilości odpadów pomnożona przez stawki określone w uchwale rady gminy Ślemień

– nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjne: 190,00 zł rocznie opłata ryczałtowa dla wszystkich nieruchomości o takim charakterze bez względu na czas wykorzystania w ciągu roku

Od roku 2020 nie ma możliwości nieselektywnej zbiórki odpadów komunalnych. W przypadku stwierdzenia braku segregacji może zostać nałożona sankcja stanowiąca trzykrotność opłaty podstawowej. 

4. W przypadku zmiany danych będących podstawą do wyliczenia opłaty (np. zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość) należy złożyć do Urzędu korektę deklaracji.

5. Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ślemień w przypadku zbiórki nieselektywnej wszystkie odpady należy gromadzić w pojemniku o pojemności 120 l. Przy zbiórce nieselektywnej powstaje jedna „frakcja” odpadów, tzw. balast. Dla zbiórki selektywnej należy gromadzić odpady z podziałem na następujące frakcje: zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, przeterminowane leki, odpady budowlane, odpady organiczne, papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal i popiół. Pozostałe niewyselekcjonowane odpady będą stanowić „balast”.

6. W przypadku stwierdzenia braku segregacji Gmina może obciążyć właściciela nieruchomości wyższą opłatą (pomimo zadeklarowanej selektywnej zbiórki odpadów).

7. Nowy system obejmie wszystkich mieszkańców, dzięki temu zwiększy się odbiór odpadów trafiających do instalacji odzysku, a także znikną nielegalnie wysypiska odpadów.

8. W ramach uiszczonej opłaty właściciele nieruchomości z ternu gminy Ślemień będą nieodpłatnie oddać zebrane odpady do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

9. Worki do zbiórki odpadów zostaną dostarczone przez przedsiębiorcę odpowiedzialnego za odbiór odpadów (w ramach uiszczonej opłaty). Zgodnie z ustawą, właściciel nieruchomości zobowiązany będzie zakupić na własny koszt pojemniki, w których będą gromadzone odpady. W razie możliwości finansowych Gmina zakupi pojemniki do gromadzenia popiołu.

AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCE TERMINY OPŁAT

-       za I kwartał do 31 marca danego roku,

-       za II kwartał do 30 czerwca danego roku,

-       za III kwartał do 30 września danego roku,

-       za IV kwartał do 31 grudnia danego roku,

-       opłata ryczałtowa do 30 maja danego roku (za wyjątkiem 2016 r. – termin zapłaty do 30 września)

DODATKOWE INFORMACJE

Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) mieści się w Żywcu przy Brackiej 51.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można oddawać przedsiębiorcy prowadzącemu zbiórkę odpadów w terminach określonych w harmonogramie odbioru, do PSZOK-u lub firmy ELEKTROZŁOM w Ślemieniu ul. Spacerowa 1.

Narzędzia dostępności
Projekty finansowe ze środków Unii Europejskiej Dofinansowano z Rządowego Programu Inwestycji Lokalnych